Yasin Suresi ve Ölüler

Bismillahirrahmanirrahim
(Sonsuz kerem sahibi ve ikramı bol olan Allah’ın adı ile)

Allah (c.c) bütün insanlığa gönderdiği Kur’an ayetlerinde hiçbir konuda eksik mevzu bırakmamıştır.
Buna rağmen maalesef geleneğin Kur’an anlayışı gerçekten gittikçe kötüye gitmektedir.
Geleneğin hata ettiği konulardan biride “Ölülere Yasin suresi okumaktır”ki, bunu sadece zayıf bir hadise dayandırırlar, çünki Allah’ ın ayetlerine hiç bakmak gibi bir dertleri yoktur. Durum böyle olunca herşey alt-üst oluyor. Bunlar buna benzer hataları yaparak sadece şirk ve bidatlere bulaşıyorlar ve bulaştırıyorlar. Kur’an-i Kerim’ in hiçbir yerinde ölülere sure okuyun diye bir delil yoktur.

H.z Muhammed (s.a.s) Efendimiz uyguladığı her bir şeyi Allah’ ın ayetlerinde bulmak mümkündür.
Geleneğin ele aldığı hadis şöyledir:
“Ölülerinizin arkasından Yasin okuyunuz”. (Ebu Davud ve İbn Mace)
Yukarıdaki hadisin sahih olmadığı hemen hemen bütün hadis hakkında yazılan kitaplarda geçmektedir.
İslam dininde sahih olmayan veya zayıf olan hadisler ele alınarak fetva verilmez ve verilemez de.

Ebu Davud ve İbn Mace hadisinin ilk kaynağında (ala) cer edatıyla, ikinci kaynağında (inde) mekan zarfıyla kaleme alınan hadisler tam anlamıyla çelişkili ve sorunlu olup delil olarak kabul görülemez.
H.z Rasulullah (s.a.s) Efendimiz hayatta iken bu konu ile alakalı durumlarda bizlere her namazın arkasından şöyle dua etmemizi öğretmiştir:

Ebu Useyd Malik ibn Rebia es-Saidi (R.anh) şöyle dedi: Bir gün biz Rasulullah (s.a.s)’ in huzurunda otururken selemoğulları kabilesinden bir adam çıkageldi ve:
Ya Rasulullah! Anamla babam öldükten sonra onlara yapabileceğim bir iyilik var mı? Diye sordu.
H.z Rasul-i Ekrem şöyle cevap verdi:
“Evet, onlara dua eder günahlarının bağışlanmasını dilersin, vasiyetlerini yerine getirirsin, akrabasını koruyup gözetirsin, dostlarına da ikramda bulunursun”. (Ebu Davud ve İbn Mace)

Kur’an’ da Allah (c.c) şu duaları okumamızı tavsiye ediyor:

وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ
“Onlardan sonra gelenler: Rabbimiz! Bizi ve bizden önce inanmış olan kardeşlerimizi bağışla; kalbimizde mü’minlere karsı kin bırakma; Rabbimiz! Şüphesiz Sen şefkatlisin, merhametlisin derler”. (Haşr 10. Ayet)

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ
“Rabbimiz! Hesab gününde beni, anamı, babamı ve bütün mü’minleri bağışla”. (İbrahim 41. Ayet)
Şimdi gelelim ölülerin arkasından okunan Yasin suresinin 70. ayetinde Allah (c.c) konu ile alakalı olarak bizlere ne buyurmuş:

لِيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ
“Diri olanları uyarsın ve inkar edenlere cezayı hak etsinler diye”. (Yasin 70. Ayet)

Gördüğünüz gibi Allah (c.c) son Kitap olan Kur’an-ı Kerim’ i hayatta olan insanları uyarmak için göndermiştir.
İslam ülkelerinde yıllardır uygulana gelen bidatlerden bazıları ise şunlardır:

 Ölünün arkasından yemek ziyafeti vermek
 Ölünün arkasından hatimler okumak
 Yasaklandığı halde mezarlarda sure okumak
 Ölülerin arkasından 3., 5., 7., 40. ve 52. günlerinde yemek vermek, hatim indirmek
 Ölüye ait olmayan mal ve parayla yapılan sadakalar
 Kur’an’ dan sure okuyup ölülerin ruhlarına okumak
 Kabirleri mermer ile döşemek v.s

H.z Muhammed (s.a.s) Efendimiz ölen kişinin ailesi için komsularına evlerinde yemek yapıp onlara götürmeyi emretmiştir.
Konu ile ilgili sahih hadis şöyledir:
Abdullah b. Cafer’de demiştir ki: Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Cafer’ in ev halkına yemek hazırlayınız. Çünki onların başına kendilerini meşgul edecek bir iş gelmiştir”. (Ebu Davud, Tirmizi, İbn Mace, Ahmed b. Hanbel)

Ölülerin arkasından yemek ziyafeti verenler, hatim okuyanlar ve sadakalar verenler sevablarını ölüye bağışlasalar bile sevab yine sadece kendilerine ait olur. Ölünün arkasından gün saymak altını çizerek söylüyorum “İnsanlığa hiç yakıştıramadığım şeylerden biri” olup bu bir bidattir.
Ölen kişinin ailesine ve yakın akrabalarına düşen tek şey ölen kişinin vasiyetlerini yerine getirmek, sahip olduğu mal varlığından alıp borçlarını ödemek ve vasiyet verirken sadaka veya zekat verilmesini istemişse sadece bunlar yapılır. Daha sonra geri kalanlar mirasçıları arasında bölünür.

Hatim okunmasına gelince; her müslümanın Allah’ ın ayetlerine baştan sona kadar anlayarak okuma şartı ile okuyabilirler ve sevabları yine kendilerine yazılır bunu böyle bilesiniz. Kişi ölmeden önce okursa bu sevabını yanında götürür ve mukafatınıda görür. Fakat bunu ölünün arkasından veya başka şeyler için okuyorlarsa dinen yüzde yüz sakıncalı ve şirktir.

Bunların zıddını düşünüyorlarsa kendileri bilir Allah (c.c) hesap gününü beklemektedir o zaman sizde bekleyin bakalım kimin dediği doğruymuş görürsünüz. Kişi hayattayken istedigi gibi hayat sürdurecek, sadaka ve zekat vermeyecek, Kur’an okumayacak, namaz kılmayacak say saya bildiğiniz kadar. Ondan sonrada aileleri veya akrabaları kendi kazançlarıyla böyle uygulamalarda bulunacaklar ve olunun ruhuna gönderecekler bu tam anlamıyla cahilliktir.

İnsanoğlu Rabbine karşı gerçekten çok nankördür. Allah’ tan bir parça olan ruhlara kalkmışlar El-Fatiha, Yasin suresi gibi sureleri okuyorlar. Kardeşim Allah’ ın bize gönderdiği sure veya ayetleri okuyup Allah’ tan bir parça olan ruhlara gönderiyorsunuz. Tek kelimeyle Allah’ a büyük iftiradır. Ölülerinize dua okuyacaksanız adam gibi okuyun; okuduklarınızı sakın ruhlara göndermeye kalkışmayın.

2 Yorum (+add yours?)

  1. Murat Durak
    Mar 26, 2013 @ 07:41:01

    Bu konuda tum bildiklerimiz yanlismis yani

    Cevapla

    • rasul01
      Mar 27, 2013 @ 19:29:36

      Allah’ ın ayetlerini anlayarak okumak her müslümana farz kılınmıştır. Allah (c.c) ayetlerini sadece hayatta olanlar için inzal buyurmuştur. Ölülere ha okumuşsun ha okumamışsın, onlar sadece yeryüzünde yaptıklarını yanında götürür. Hayır ve hasenatları kişi hayatta yapsın. Ölen kişiler için tabii ki, dua edeceğiz ama ahireti hoş ve güzel olsun ve günahları affolunsun diye. Ayetleri veya sureleri okuyup Allah’ tan bir parça olan ruhlara gondermek gerçekten çok cahilce bir davranıştır. Ne demek yani, Allah inzal buyurucak sonra biz gerisin geriye mi postalıyacağız. Asla kabul edilemez bir davranıştır. selamlarımla!

      Cevapla

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Mart 2013
P S Ç P C C P
« Şub   Nis »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
%d blogcu bunu beğendi: