Farz ve Nafile Namazlar

Bismillahirrahmanirrahim
(Sonsuz kerem sahibi ve ikramı bol olan Allah’ın adı ile)

Herşeyi yoktan var eden Yüce Rabbimiz Elçisi H.z Muhammed (s.a.s.) Efendimizi bir gece vaktinde Mescid-i Haram’dan Mescid-i Aksa’ya çıkarmıştır .
Konu ile alakalı delil İsra suresinin 1. Ayeti şöyledir :

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

“Bütün noksanlıklardan münezzeh olan Allah kulunu bir gecede Mescid-i Haram’dan etrafını bereketli kıldığımız Mescid-i Aksa’ya (en uzak mescide) ayetlerimizden bir kısmını gösterelim diye götürdük . O İşiten ve Görendir “.

Bu Mübarek gecede Yüce Rabbimiz , H.z Cebrail (a.s) aracılığı ile H.z Muhammed (s.a.s) Efendimize 5 vakit namazı ve Bakara suresinde konu olan Amenerresulu bölümünü vahyetmiştir.

Kur’an-ı Kerim’de 5 vakit namaz ile ilgili delil şöyledir :

وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ

“Gündüzün iki ucunda ve gecenin zülfelerinde namazı ikame et . İyi ameller kötülükleri giderirler . Bu bilgisini kullananlar için doğru bilgidir.“ ( Hud 114. Ayet )

Ayetin orjinal metnindeki (Tarafinneher) “ gündüzün iki tarafı ” manasında olup öğle ve ikindi namazlarına işaret eder . Diğer önemli kelime ise ( zulef ) olup arapçada en az 3 şeyi gösterir . Zulef kelimesinin ayetteki geçtiği yer ise şöyledir : ( Ve zulefemmenelleyl ) “ gecenin zülfelerinde “. Bunlarda gündüzden işaret taşıyan akşam , yatsı ve sabah namazlarıdır . Böylece her müslümanın kılması gereken 5 vakit farz namazları yukarıdaki ayetle sabit olduğu açık ve net bir şekilde ortadayken , bazı zavallılar çıkıp neden sadece hadislerle sabittir diye fetva veriyorlar gerçekten kendilerini anlamak çok zor . H.z Muhammed (s.a.s) kendisine ne vahyolunduysa onu bizlere ve bütün insanlara yaşantısıyla , sözleriyle , uygulamalarıyla ve hareketleriyle örnek olmuştur . Halbuki 5 vakit namaz Kur’an ve sahih hadislerle sabittir .  Konu ile ilgili sahih hadisler ise şöyledir :

“ Suyun kiri temizledigi gibi , 5 vakit namazda günahları siler temizler “.

“ Namaz dinin direğidir “

Cebrail Kâbe’nin yanında bana iki kere imamlık yaptı. Birincisinde öğle namazını, gölgeler bir ayakkabı kayışı kadar iken kıldırdı. Sonra her şeyin kendi gölgesi kadar olduğu zaman ikindiyi kıldırdı. Güneşin battığı ve oruçlunun iftar ettiği saatte akşam namazını kıldırdı. Şafağın (batı ufkundaki kızıllığın) kaybolduğu saatte de yatsıyı kıldırdı. Sabah namazını da tan yerinin ağardığı, oruç tutana yemenin içmenin yasak olduğu saatte kıldırdı.( ibn Abbas )

Cebrail ikinci kez imamlık yaptığında öğle namazını , dünkü ikindi vaktinde , her şeyin gölgesinin kendi boyu kadar olduğu vakitte kıldırdı. İkindiyi, her şeyin gölgesi kendinin iki katı olduğu vakitte kıldırdı. Sonra akşam namazını ilk günkü vaktinde kıldırdı . Sonra yatsı namazını gecenin üçte biri  geçmekte oldugu sırada kıldırdı . Sabah namazını da ortalık aydınlandığında kıldırdı . Sonra Cebrail bana döndü ve dedi ki , « Ya Muhammed , bu senden önceki peygamberlerin ibadet vaktidir . İbadet vakti bu iki vaktin arasıdır . ( Tirmizi )

Tabii namaz ile ilgili hadisler sayılamayacak kadar çoktur .
(Buhari , Muslim , Riyadussalihin , Tirmizi gibi kaynaklara b.k.z ) .

Allahu Teala ( c.c ) her iman ehline 5 vakit namazı farz kılmış, fakat H.z Muhammed ( s.a.s )’e ek olarak teheccüd namazını sadece kendine farz kılmıştır .

Konu ile ilgili ayet şöyledir :

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا

“ Sana ek görev olarak gecenin bir kısmında namaz için uyan ; belki Rabbin seni güzel bir konuma yükseltir “ . (İsra 79 . ayet )
Ayet-i Kerime hakkında H.z Nebi ( s.a.s ) Efendimiz şöyle buyurmuşlar :
“ Farzlardan sonra en faziletli namaz gece namazıdır “. ( Muslim , Siyam 38 b.k.z )

Anlaşıldığı üzere sadece Peygamber Efendimize farz kılınmış ama ümmetinin insanları bu namazı nafile namazı olarak kılabilirler .
Konu ile alakali diğer ayet şöyledir :

أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا

“ Güneşin batıya kaymasından gecenin tam kararmasına kadar ; bir de tan yerinin yoğunlaşması sırasında namazı tam kıl . Tan yerindeki yoğunlasma gözle görülür “. (İsra 78 . ayet )

Bu ayete göre ilk namaz öğle namazıdır . Bundan önceki ayete göre , güneş batmadan evvel  bir namaz kılma mecburiyeti daha ortaya çıkar . Buda öğle ile akşam namazı arasındaki ikindi namazıdır .

Ayetteki “ gecenin tam kararmasına kadar “ ifadesinden maksat ise güneşin batmasından batı ufkundaki aydınlığın tamamen kaybolup karanlığın iyice çökmesine kadar olan vakti gösterir. Bu, yukarıda da belirtildiği gibi yatsı namazının son vaktidir. Akşam namazı vakti, bundan öncedir.

Yukarıdaki anlatılan 5 vakit farz namazlarının dışında birde beraber olarak kılınan nafile namazları vardır ; delil olan ayet şöyledir :

فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى

“ Onlar ne derlerse desinler sen katlan , yoluna devam et . Güneş doğmadan , batmadan önce ve gecenin anlarında ; gündüzün iki tarafında Rabbini Hamd ile tesbih et umulurki razı olursun “ . (Taha 130 . ayet )

Not : Bu surenin 130 . ayeti kesinlikle farz namazlarıyla alakalı değildir . Çünki ayet “ Fesbir “ diye başlıyor , farzlar hakkında inmiş olsaydı “ ekimissalate “ diye başlardı .

Bu ayette farz namazlarının beraberinde kılınan nafile namazlarının aynı zamanda vakitlerinide vermiştir . “ Güneş doğmadan önce “ derken sabah namazının farzından önce 2 re’kat , “ gecenin anlarında “ derken akşam namazının farzından sonra 2 re’kat , yatsı namazının farzından sonra 2 re’kat , öğle namazının  farzından önce 4 re’kat ve farzından sonra 2 re’kat kılınır ve böylece toplam 12 eder .

Dikkat : Bugün hanefi , maliki , hanbeli ve şafii mazheblerini uygulamakta olan müslümanlar kılmakta oldukları nafile namazlarının re’kat sayısı hakkında hata etmemektedirler . Fakat 4 re’kat olarak kılmak istediklerinde ( öğle ) ikişer olarak yani 2 re’kat kılıp namazı bitirir ve sonrada diğer 2 re’katini kılar ki , Peygamber Efendimizin ( s.a.s ) uygulaması böyledir . (Şafii fıkıh ilmihaline b.k.z. )

Konu ile ilgili sahih hadis şöyledir :

“ Kim günde on iki rekât nafile (namaz) kılarsa o namazlar se­bebiyle kendisine cennette bir ev yapılır .” ( Müslim , Tirmizî , Nesaî , İbn Mâce) . Sabahın farzından önce iki, öğlenin farzından önce dört, sonra iki, akşamın ve yatsının farzlarından sonra iki.

Ancak yatsı namazının farzından önce kılınan 4 re’katlik nafile buna dahil değildir . Çünki H.z Nebi ( s.a.s ) bu vakitte nafile kılmamıştır ve kıldığına dair bir tek hadis bile mevcut değildir .

NAMAZIN ÖNEMİ VE FAYDALARI :

Allah ( c.c ) namazın önemi hakkında şöyle buyuruyor :

اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

“ Sana vahyolunanı oku ve namazı ikame et . Çünki namaz kılmak kişiyi fuhuştan ve kötülüklerden uzaklaştırır . Allah ‘ ı zikretmek elbette en büyük olanıdır . Allah yaptıǧınız herşeyi biliyor “. ( Ankebut 45 . ayet )

SESLİ VE SESSİZ KILINANAN NAMAZLAR : (Aynı zamanda doğru olanıdır)

Konu ile alakalı ayet şöyledir :

وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

“ Kur ’ an okunduğu zaman onu dinleyin ve susun . Belki merhamet görürsünüz “. (A ‘ raf 204 . ayet )

Bu ayette Allahu Teala çok açık ve net bir şekilde Kur ‘ an okunduğunda dinleyin ve susun buyuruyor . Bütün İslam ülkelerinde kılınmakta olan günlük 5 vakit namazın sadece akşam , yatsı ve sabah namazlarında imam Allah ‘ ın ayetlerini sesli okuduğunda cemaat sadece dinler ve susar .

Diğer ayet ise şöyledir :

وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ

“ Rabbini kendi kendine , içten korkarak sessiz bir şekilde öğle ve ikindi vaktinde zikret ve gafillerden olma “. (A ‘ raf 205 . ayet )

Bu ayeti kerimede ise öğlen ve ikindi namazında ise imam ve cemaat herkes kendi içinden okur , fakat böyle olmakla beraber cemaatin imama uyması gerekmektedir . Mesela imam Allahu Ekber dediği zaman ruku ve secdelere gidilir ve geri dönülür .

İslam alimleri bu konuda isabet etmekle beraber ittifak halindedirler ama tek problem A ‘ raf suresinin 205 . ayetinin meali hatalı olmasıdır .

H.z Muhammed ( s.a.s ) Efendimizin öğle ile ikindiyi içinden aksam , yatsı ve sabah namazlarını sesli okumasının nedeni yukarıda yazılı olan ayetlerde ki , İlahi emirden dolayı olduğu çok açıktır .

NAMAZIN KILINIŞ ŞEKLİ : ( Aynı zamanda doğru olanıdır )

Abdullah ibn Ömer ( R.anh ) ‘den rivayet edilmiştir : “Rasulullah ( s.a.s) namaza başlama tekbiri aldığı zaman rukuya varmadan önce ve rukudan doğrulduğunda onu ellerini omuzları hizasına kadar kaldırırken gördüm . Secdeler arasında kaldırmıyordu . (Buhari , Ebu Davud , Tirmizi , Nesai , Ibn Mace ve Ahmed bin Hanbeli hadis kitablarına b.k.z ) .

Malik ibnu ‘ l –Huveyris : ( R anh ) ‘ten rivayet edilmiştir : Rasulullah ( s.a.s ) tekbir aldığı zaman ellerini kulakların hizasına kadar kaldırırdı . Rukuya vardığında ise ellerini kulaklarının hizasına kaldırırdı . Başını rukudan kaldırdığı zaman da “ Semiallahu limen hamideh “ diyerek böyle yaptı . ( Buhari , Ebu Davud ve Nesai b.k.z. ) .

Bir müslüman namaz kılmak istediği zaman yukarıdaki hadisleri ele alarak pratiğe geçirebilir . H.z Rasulullah ( s.a.s ) Efendimizin namaz kılma şekilleri genelde böyleydi ve elleri ayakta iken şöyle yapmayı yasakladı :  Ebu Hureyre ( R.anh .) ‘ ten gelen rivayet şöyledir : “ H.z Nebi ( s.a.s ) bir kimsenin elleri böǧründe namaz kılmasını yasaklamıştır “ . ( Buhari , Nesai ve Tirmizi b.k.z )

Namaz ibadetinde eller göbek ve kalb arası veya kalb hizasına bağlanır en doğru olanıda böyle yapılmasıdır .

YOLCULARIN NAMAZI VE DÜŞMAN KORKUSUNDAN DOLAYI NAMAZIN KISALTILMASI :

Yolculuk yapanlar namazlarını 2 re ‘ kat olarak kılarlar ama buna kısaltma denmez . Çünki seferilikte kılınan namazlar aksam namazı hariç digerleri hep böyle kılınması gereklidir . Konu ile ilgili ayet şöyledir :

وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُمْ أَن يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُواْ لَكُمْ عَدُوًّا مُّبِينًا

“Yeryüzünde sefere çıktığınız vakit kâfirlerin size saldırmasından korkarsanız, namazı kısaltmanızdan ötürü size bir günah yoktur. Şüphesiz kâfirler sizin apaçık düşmanınızdır “. ( Nisa 101 . ayet )

Yukarıdaki ayeti açıklayan Allah hemen sonra gelen ayette şöyle buyuruyor :

وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ مِن وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّواْ فَلْيُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَى أَن تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا

“ Sen onların arasında bulunup kendilerine namaz kıldırdığında , sen namazı tam kıl ve içlerinden bir grup seninle namaza dursun ve silahlarını yanlarına alsınlar . Bunlar secde ettiklerinde arkanıza geçsinler ve namaz kılmamıs olanlar gelip seninle beraber namaz kılsınlar . Tedbirlerini ve silahlarını yanlarına alsınlar . Kafirler isterlerki mallarınızdan ve silahlarınızdan uzak kalsınlarda aniden baskın yapalım . Yaǧmurdan dolayı sıkıntınız olur veya hasta olursanız silahlarınızı bırakmanızda sizin için bir sakınca yoktur . Ancak yinede tedbirinizi alın .Allah kafirler için asaǧılayıcı bir azap hazırlamıstır “ . ( Nisa 102 . ayet )

Yolculuların namazı 2 re ‘ kat kılmaları gerektiǧini Nisa suresinin basında geçen “ yeryüzüne sefere çıktıǧınız vakit “ ile yine aynı surenin 102 . ayetindeki “ sen namazı tam kıl “ ifadelerini beraber okursak ve ayetin devamına baktıǧımızda H.z Rasulullah ( s.a.s ) Efendimizin 2 re ‘ kat kıldıgı çok net bir şekilde ortaya çıkıyor . Peki namazı kimler kısaltıyor ? Seferilikte tam olan namaz 2 re ’ kattır ki , askerler düşman karsısında iken , ilk önce 1 . grup gidip 1 re ‘ kat kılarlar . Daha sonra ise namazı kılmayan diǧer grupta 1 re ‘ kat kılıp saǧa ve sola selam verip namazı bitirip silahlarını alıp düşmanla mücadele etmek için geri döner .

Konu ile ilgili sahih bir hadis soyledir : Abdullah ibn Abbas ( R .anh ) şöyle anlatıyor : ” Allah namazı , H.z Nebi ( s.a.s ) Efendimizin dilinden yerleşik hayat halinde 4 , yolculukta 2 ve korku zamaninda ise 1 re ‘ kat olarak farz kıldı “ . (Ebu Davud , Nesai ve Ibn Mace b.k.z )

Enes bin Malik ( R.anh ) ‘ten gelen diğer hadis şöyle : “ Biz Rasulullah ( s.a.s ) Mekke ‘ den Medine ‘ ye geri dönunceye kadar namazları ikişer olarak kıldırdı ama akşam namazı bundan hariç “ .

Kişi ne zaman seferi sayılır diye bir soru gelebilir akla , bunun için “ oruç kimlere farz kılınmıştır “ adlı başlıklı yazıma bakabilirsiniz .

KAZA NAMAZLARI :

Yukarıdaki ayete göre kaza namazının olamayacagını ve savaş esnasında bile kılınması gerektigini gördük . Sadece 1 re ‘ kate indirilir ama isteyen mümkünse 2 re ‘ kat olarakta kılabilir .

Delil olan ayet ise şöyledir :

فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلاَةَ فَاذْكُرُواْ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا

“ Namazı kıldınız mı, gerek ayakta, gerek otururken ve gerek yan yatarak hep Allah’ ı anın. Güvene kavuştunuz zaman namazı tam olarak kılın. Çünki namaz, mü’minlere belirli vakitlere bağlı olarak farz kılınmıştır “ . ( Nisa 103 . ayet )

Kişi namaz vaktinde uyuya kaldığında veya vaktinde namaz kılmayı unuttuğunda yapacağı tek sey hemen abdest alıp namazlarını kılar. Fakat bu namazlar kaza hükmünü değil eda hükmünü taşırlar.

Konu ile ilgili sahih hadis şöyledir:

“Biriniz uyuyakalır veya unutur da bir namazı vaktinde kılamaz ise, hatırladığı vakit o namazı kılsın; o vakit, kaçırdığı namazın vaktidir” (Buhari,Müslim)

NAMAZI BOZAN ŞEYLER :

Abdesti bozan herşey namazıda bozar . Mesela , Yellenmek , ağız dolusu kusmak , bayılmak ve delirmek  ( kan abdesti bozmaz  Şafii fıkıh kitabına b.k.z ) .

Namazda kişi gülse sadece namazı bozulur bunun için tekrar tekbir alarak namaza başlar .

EZAN VE KAMET :

Her namazın vakti girdiğini topluma bildirmek için ezan okunur :

Nitekim bir Ayeti-Kerime’de :

وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَعْقِلُونَ

“ Namaz için nida edildiğinde alay ve oyun edindiler . Bu onlarin akıl etmeyen bir kavim olmaları sebebindendir “ . (Maide 55 . ayet )

Diğer ayet ise şöyledir :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

“ Ey iman edenler Cuma günü namaza nida olunduğu zaman , aliş-verişi bırakıp Allah ‘ ı anmaya koşunuz . Eger bilirseniz , bu sizin için daha hayırlıdır “ . ( Cuma 9 . ayet )

Kamet ezana benzemekle beraber sadece farz namazlarından önce sesli okunur ki , herkes imama uymak üzere sıraya dizilirler . Kamet okuyan kişi imamım hemen arkasında olması ve namaz kıldırmasını bilen birinin geçmesi daha sağlıklıdır . Ezan ile kamet arasındaki fark  “ Hayye alel felah “ tan sonra iki defa “ Kad-kameti’s selah “ okunmasıdır .

NAMAZLARIN BİRLEŞTİRİLMESİ :

Namaz kılanlar mazeretleri ve kusurlarından dolayı öğle ile ikindiyi , akşam ile yatsıyı birleştirebilirler . Kur ‘ an ‘ da buna engel olan herhangi bir ayet yoktur (Isra 78 . ayete b.k.z ) . Konu ile alakalı sahih hadisler şöyledir :

Enes b. Malik radiyellahu anh, Resulullah sallallahualeyhi ve sellem’in öğle ile ikindiyi ve akşam ile yatsıyı yolculukta birleş­tirdiğini söylemiştir.

Ebu Tufeyl diyor ki; Muaz b. Cebel radiyellahu anh şöyle dedi: “Tebuk sava­şında Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem ile bir­likte çıktık. Öğle ile ikindiyi bir, akşam ile yatsıyı da bir kılardı. «Neden böyle yaptı ? dedim. Dedi ki ; Ümmetini sıkıntıya sok­mak istemedi.

İbni Abbas (RA) dedi ki; “Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem yolculuk halinde iken öğle ile ikindiyi birleştirirdi. Akşamla yatsıyı da birleştirirdi

Abdullah b. Abbas dedi ki ; Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem yaptığı bir yolculukta , Tebuk savaşında namazı birleştirmiştir. Öğle ile ikindiyi, akşam ile yatsıyı bir kılmıştır.

Hadisin ravisi Saîd b. Cübeyr diyor ki, İbni Abbas’a, “Onu buna zorlayan neydi ?” diye sordum. Dedi ki: “Ümmetini sı­kıntıya sokmamak istedi.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Şubat 2013
P S Ç P C C P
    Mar »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  
%d blogcu bunu beğendi: