Oruç Kimlere Farz Kılınmıştır ?

 (Bismillahirrahmanirrahim)

 (Sonsuz kerem sahibi ve ikramı bol olan Allah’ın adı ile)

H.z.Adem (a.s)’dan H.z Muhammed (s.a.s)’e kadar  gelip geçen bütün Nebi-Resullere ve ümmetlerine oruç ibadeti farz kılınmıştır. Konu ile ilgili delil ise Bakara suresinin 183.cü ayetinde Yüce Rabbimiz şöyle buyuruyor:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

 “Ey iman edenler ! Oruç sizden öncekilere farz kılındığı gibi sizin üzerinize de farz kılındı. Umulur ki, korunursunuz.”

Oruç ibadeti iman ehlinden olan kadin,erkek,köle,zengin,fakir olan herkese farz kılınmıştır.Bu Ayet-i Kerime ile alakalı H.z. Resulullah (s.a.s) Efendimiz şöyle buyurmuşlar:” üç kişiden kalem kaldırılmıştır :Bülug çağına varıncaya kadar çocuktan,aklı yerine gelinceye kadar deliden,uyanıncaya kadar uyuyandan”. (Buhari,Hudud,22 b.k.z)

Ramazan-ı Şerif ile ilgili diger Sahih Hadis şöyledir:”Mazeretsiz,Ramazanda bir gün oruç tutmayan,bunun yerine bütün yıl oruç tutsa bunu karşılamaz.”

Hemen ardından gelen Bakara 184.cü ayette kimlere oruc tutmama ruhsatı verilmiştir? Allahu Teala (c.c) bu Ayette şöyle buyurmaktadır:

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

“Sayılı günlerdir… Fakat sizden kim hasta veya yolcu olursa,tutamadığı günlerin sayısınca diğer günlerde tutar.Oruca güç yetirebilenler için bir yoksulu doyuracak kadar fidye vermeleri gerekir.Kim isteyerek daha fazlasını verirse o kendisi için daha hayırlıdır.Oruç tutmaniz sizin için daha hayırlıdır,bir bilseydiniz.

Ayette geçen fidye ile alakalı H.z. Muhammed (s.a.s.) Efendimiz şöyle buyurmuşlardır. ”Kişi fakır olsun zengin olsun fıtır sadakasını oruc tutabilen herkese farz kılınmıştır.”

Dikkat! Yukarıda yazılı olan Ayet-i Kerime’nin diğer meallerden tek farkı “Oruca güç yetirebilenler” ifadesidir. Gelenegin vermiş oldugu mana ise şöyledir:”Oruca güç yetiremeyenler”dir ki,bu Bakara suresine yapılan bir ilavedir.Maalesef Islam olan ülkelerin hepsinde bu hata hala yapılmakta ve uygulanmaktadır. Ayet-i Kerime’de söz konusu olan (Yutikunehu) kelimesi olumludur,fakat bu kelimenin önünde (La) olmadıgı halde varmış gibi meallere geçirilmiş ve olumsuzlaştırılmıştır. Diyanet İşleri Bakanlıgı basta olmak üzere diğer Islam Cemaat kurucularıda ,oruç ayı olan Ramazan-i Şerif,yaz mevsimlerine dek geldiginde ağır işlerde çalışanlar oruçlarını tutamıyorlarsa kış mevsiminde tutabilirler diye fetva vermişlerdir.Bununla yetinmeyip adetli kadınların oruç tutmalarına haram hükmünü verip daha sonra kaza ettirirler.Edasını yasakladıkları oruç ibadetini kaza edilmesine hükmederlerken hangi delile dayandıklarını söyleyemezler.Allahu Teala (c.c.) oruç ibadetini ayetleriyle detaylı bir sekilde açıkladıktan sonra yine aynı surenin 187.ci ayetinde şöyle bir uyarıda bulunur:

تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ

“Bunlar Allah’ın koydugu sınırlardır;onlara yaklaşmayın. Allah ayetlerini insanlara böyle açıklar, belki sakınırlar.”

Allahu Teala (c.c.) yukarıda yazılı olan Ayet-i Kerime’de ise şu iki grup dışında kimseye oruç tutmama ruhsatı vermemiştir ve bunlar hasta ve yolculardır.

KİMLER YOLCU SAYILIRLAR ?

Eğer bir Müslüman Kardeşimiz Bursa’dan Istanbul’a,Ankara’dan Antalya’ya,Izmir’den Kütahya’ya,Mekke’den Medine’ye, Paris’ten Londra’ya hangi taşıtla giderse gitsin oruç tutmak isterse tutabilir,fakat yolculuk esnasında kendini çok kötü hissedecek olursa,orucunu bozabilir ama keffaret gerekmemektedir. Çünki yolcu olanlara Allah (c.c.) tarafından ruhsat verilmiştir. Aynı şey hasta olan kişiler içinde geçerlidir ama daha sonra tutamadıkları günler sayısınca başka günlerde kaza ederler. (Bakara 184 b.k.z.)

Madem ki, kişi orucunu sadece yolcu veya hasta oldugunda tutmadığı günleri daha sonra kaza edebilir. Peki kasıtlı olarak orucu terk edenler veya oruçluyken bilerek bozsalar ne olur?

Müslümanlar böyle bir hareketten mümkün olduğu kadar uzak durmak zorundadırlar aksi takdirde günah islemis olurlar. Tutmadıkları veya oruca başladıktan sonra kasıtlı olarak bozdukları için keffaret veya kaza gerekmemektedir.Sadece kişi bundan sonraki geri kalan hayatında kendisinin bu durumunu düzeltip tevbe eder ve bir daha böyle bir harekette bulunmazsa Allah (c.c) tevbesini kabul buyurmakla beraber işledikleri bu günahı sevaba dönüştürür. Delil olan Ayet-i Kerime şöyledir:

إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

“Ancak tevbe edip inanan ve faydalı bir iş yapanlar, işte Allâh onların kötülüklerini iyiliklere değiştirecektir. Allah çok bağışlayandır, çok esirgeyendir.”

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Şubat 2013
P S Ç P C C P
    Mar »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  
%d blogcu bunu beğendi: